Homilie 7e zo na Pinksteren: zet je alle ledematen wel of niet in voor God.
Sint Paulus spreekt vandaag tot ons in heel eenvoudige taal. Kies je voor God of tegen God. Is het ja of nee. Wil je je ledematen, al je vermogens, je hele hebben en houden inzetten voor God of niet. Lucifer, de duivel die was heel duidelijk: dat wil ik niet.
Situatie één. Paulus schetst de situatie dat je je volledig inzet voor het kwaad. Je wilt je niets aantrekken van de tien geboden, je wilt volledig ongebonden zijn. Je wilt je eigen leven leiden, je wilt jezelf zijn. Waarom zou je dat willen? Als je doordenkt, dan weet je toch dat je dan ten dode opgeschreven bent? Maar het kan zijn dat je daar maar niet aan denkt. Waarom niet? Omdat je de huidige ongebonden situatie met maximaal genot en nut voor jezelf, wilt. Vele mensen doen dat toch, kan je nog redeneren. Alle v
alse profeten roepen het. Maar als je alles inzet voor jezelf, waar leidt dat toe als je bijvoorbeeld binnen het gezin je gelijk niet krijgt? Dat wordt mopperen. En als iemand van het gezin niet snel genoeg iets doet of iets niet doet zoals jij dat gewild had, dan leidt dat tot irritaties. En dat blijft dan de verstikkende sfeer, dag in, dag uit.
Mensen die God verwerpen blijven verduisterd in hun verstand, dat aangetast is door de zondeval en niet bijgelicht wordt door de Heilige Geest. Het menselijk denken zonder God loopt vast. Een wankele regering voor een land, enorme bureaucratie, een oerwoud aan wetten waardoor geen boer meer durft te investeren en geen ondernemer meer op redelijke termijn huizen kan bouwen.
Mensen die alleen maar op eigen verstand af willen gaan, die gaan vreemd denken. Ik zie eruit als een vrouw, ik heb de genen van een vrouw, maar ben ik wel een vrouw gaan ze zichzelf afvragen. Het baby’tje in mijn buik beweegt wel, en het is zelfs levensvatbaar, maar het komt mij niet goed uit dus dan maar verwijderen. Het denken wordt ook vijandig. Die Gazanen, dat zijn geen echte mensen zeggen de valse profeten. Die hebben zelfs geen recht op voedsel. Neerschieten.
Of: een stuk land heeft veel grondstoffen. Rijkdom dat trekt mij aan denkt een machthebber. Daar heb ik zelf voordeel bij. Als ik die mensen die er nu zijn eens verjaag of vermoord. Dan heb ik mooi meer land en meer goederen. Dat is mijn levensdoel. Daar zet ik al mijn ledematen voor in. Daar kies ik voor.
In het evangelie vergelijkt Jezus slechte profeten die prachtige verpakte propaganda hebben en verdraaide verhalen vertellen met slechte bomen die slechte vruchten hebben. En uiteindelijk loopt het eeuwig slecht voor hen af.
Toch kan er bekering zijn. Dat eeuwige perspectief van slechte daden, dat niet goed in willen zetten van je ledematen en al je vermogens, daarmee confronteert God je geweten. Het geweten weet ergens wel dat je verkeerde keuzes maakt. Dat je de wil van God de Vader niet doet en daarom uiteindelijk niet bij God de Vader in de hemel kunt komen. Het geweten wordt onrustig. Voortdurend kwelt het je. Je ervaart nooit meer vreugde. Steeds meer middelen moeten ingezet worden om tijdelijk genot te ervaren, om de innerlijke onrust te overtroeven.
Vervolgens gaat Paulus naar een tweede staat van een mens. Dat is iemand die na bekering voor God kiest. Dus een slecht iemand die van zijn gewetenskwellingen af wil. Iemand die zich tot God bekeerd omdat die zijn geest inzicht gegeven heeft voor de situatie waarin hij nu verkeert. Iemand die spijt gekregen heeft door inzicht en wijsheid van de Heilige Geest. Iemand die spijt gekregen heeft van zijn zonden, zijn slechte
wegen en doelstellingen. Iemand die al zijn ledenmaten, al zijn vermogens voor God in wil gaan zetten. Doordat God de verstokte zondaar trekt en hem de sacramenten van doop en eucharistie aanbiedt en doordat de zondaar daarop ingaat, daardoor komt er een wedegeboorte en groei van deugden en goede werken. Paulus vertelt dan verder over iemand die dan ook echt volledig voor het heil gaat. Die volledig “ja” zegt tegen God. Iemand die dan ook het rijk der hemelen zal binnen gaan omdat hij “ja” zegt tegen de wil van God de Vader die in de hemel is. Zijn rijk kome.
Ook in het dagelijks leven zijn de gevolgen van het kiezen voor God merkbaar. De gaven van de Heilige Geest zijn immers vreugde en vrede. Stel bijvoorbeeld dat de duivel iemand langdurig en heftig neerslachtig wil maken omdat die een goede weg van God ingeslagen is. Het is te goedkoop om te zeggen dat als je je bekeert, dat dan even de handjes in de lucht kunnen, alleluja en nu is er altijd vreugde. Er is uiteindelijk wel vreugde, de vreugde in de hemel. En op aarde kan die vreugde ook komen, maar er blijft ook strijd. Echter bij voortdurend ingeblazen negatieve gedachten kan de Heilige Geest ook als Trooster en Helper aanwezig zijn door sterkte en uithoudingsvermogen te geven. Godsvrucht te geven waardoor die moedeloosheid ten behoeve van eerherstel van Jezus opgedragen gaat worden. Gaven van sterkte en godsvrucht van de Heilige Geest, gegeven in het vormsel en onderhouden in de Eucharistie en gebeden op moeilijke momenten, zelfs gegroeid als deugd door eigen inspanning en gebed. Het is maar een voorbeeld van een geestelijk leven, een heilige weg waarop Paulus ons vandaag attendeert. Een tweede voorbeeld: met een christelijke visie zijn oude mensen geen onnuttige mensen die meer lijden en minder aan het arbeidsproces deelnemen, maar eerder potentiële navolgers van Christus waarvoor het lijden en de dood de hoogste waarden waren omdat Hij ze op de juiste wijze actief onderging.
Laten we toch voortdurend en telkens weer een duidelijk positief antwoord geven op de in eenvoudige taal gestelde vraag van Paulus: zet je je met al je vermogens in voor God of niet? Amen.